nyheter

Det är helt otroligt hur man reagerar mycket mer på vad som händer nära en själv än i resten av världen.
Tex slogs jag av dessa rubriker när jag satte på text-tv idag:

10.000 döda efter cyklonen i Burma

Blåbärssäsongen hotad pga avvärjningen av skog


Vilken rubrik reagerar jag på? blåbären såklart, det låter hemskt men så är det. Allt som ligger närmre inpå känns mer verkligt och därför påverkar det oss mer att läsa om det än om de döda i burma.
Så här är det varje dag, om en person mördas i sverige är det rubriker på tidningarna hela veckan efter, men om det är 100 pers som har dödats av en självmordsbombare i irak är det kanske en kort notis på utrikessidorna för det händer ju i stort sett varje dag.
Jag vet inte om det är vi själva som tycker att sveriges händelser är viktigast och är det man vill läsa om i tidningarna eller om det är så för att medierna inte för fram stora, hemska händelser i andra länder lika tydligt, men om det var mer nyheter om svältantalet i afrika, naturkatastroferna i asien osv och de försökte få oss att inse hur många som faktiskt har dött och hur många sörjande det finns till alla dessa personer skulle man kanske tänka till lite extra när såna rubriker dök upp.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0