onödig kunskap?
Nu är det färdigpluggat för idag! Har prov på andra världskriget imorgon och känner äntligen att all fakta om hitler, stalin och alla slag hit och dit börjar sitta!
När jag satt där och försökte nöta in allt detta funderade jag också lite över hur mycket man glömmer bort av allt som man lär sig i skolan. I mellanstadiet kunde jag alla länder i Afrika och Sydamerika samt alla huvudstäder, men kommer jag ihåg något av det nu? Skulle gissa på kanske tio länder och hälften så många huvudstäder.
Men behöver man all den kunskapen? När det gäller just geografi så kan det ju iofs vara ganska bra att veta på ett ungefär vilken del av världen något land ligger, det här till allmänbildningen. Men det finns så mycket annat, som tex hur Sveriges kung såg ut på 1700-talet. Jag kommer ihåg att vi fick rita massa kungar någon gång i 5an-6an, det kanske var ett sätt för att komma ihåg vilka det var, vem jag tyckte ju såklart att det viktigaste var om kungen jag ritade blev lik dne på bilden. Har jag någon aning om vem det var? Inte den minsta! Bryr jag mig? Inte mycket.
De första åren i skolan gjorde vi verkligen ingenting, kanske en prick-till-prick uppgift på "mattelektionen" och lyssnade på en saga på "svensklektionen" Sen var den dagen slut. Om åren skulle bli lite mer intensivare i början skulle man kunna skippa minst två skolår! Mycket mer tid till annat alltså!
nej nu blir det lite mer repetition så att jag kan höja mig i historia imorgon, puss!
När jag satt där och försökte nöta in allt detta funderade jag också lite över hur mycket man glömmer bort av allt som man lär sig i skolan. I mellanstadiet kunde jag alla länder i Afrika och Sydamerika samt alla huvudstäder, men kommer jag ihåg något av det nu? Skulle gissa på kanske tio länder och hälften så många huvudstäder.
Men behöver man all den kunskapen? När det gäller just geografi så kan det ju iofs vara ganska bra att veta på ett ungefär vilken del av världen något land ligger, det här till allmänbildningen. Men det finns så mycket annat, som tex hur Sveriges kung såg ut på 1700-talet. Jag kommer ihåg att vi fick rita massa kungar någon gång i 5an-6an, det kanske var ett sätt för att komma ihåg vilka det var, vem jag tyckte ju såklart att det viktigaste var om kungen jag ritade blev lik dne på bilden. Har jag någon aning om vem det var? Inte den minsta! Bryr jag mig? Inte mycket.
De första åren i skolan gjorde vi verkligen ingenting, kanske en prick-till-prick uppgift på "mattelektionen" och lyssnade på en saga på "svensklektionen" Sen var den dagen slut. Om åren skulle bli lite mer intensivare i början skulle man kunna skippa minst två skolår! Mycket mer tid till annat alltså!
nej nu blir det lite mer repetition så att jag kan höja mig i historia imorgon, puss!
Kommentarer
Trackback